Posvátná Golgota

28.03.2010 18:28

 

 

    Každý správný křesťan asi ví co Golgota obnáší. Podle církevnických evangelií měl být na místě zvaném Golgota ukřižován Ježíš, česky by se to dalo říci jako „místo lebky“. Golgota byl kdysi  pahorek za hradbami města Jeruzaléma, dnes je to velký Jeruzalém. Název Golgota je převzat z hebrejštiny, jinak se pahorku říká také Kalvárie. Což je pro změnu název odvozený z latiny. Oba názvy znamenají „lebka“ zřejmě proto, že pahorek svým tvarem připomínal velkou lebku. Golgotu se nám církevníci pokoušejí vylíčit jako neúrodný, pustý vrch  severozápadně od Jeruzaléma. Podle evangelií to ale patrně není pravda. Uznaná evangelia říkají něco úplně jiného. Čtvrté evangelium se vyjadřuje naprosto jasně: „V těch místech, kde byl Ježíš ukřižován, byla zahrada a v ní nový hrob, v němž dosud nikdo nebyl pochován.“ To tvrdí Jan 19:41. Pokud byl Ježíš vůbec ukřižován, pak podle toho nebyl ukřižován na holém vrchu ve tvaru lebky, ani na žádném „veřejném místě popravy“. Byl ukřižován v soukromé zahradě a ihned po „rychlé smrti“ uložen do hrobky v té samé zahradě. Podle Matouše (27:60) byla hrobka a zahrada osobním majetkem Josefa z Arimatie. Měl to být velmi bohatý muž který byl, alespoň podle všech čtyř evangelií, navíc tajným Ježíšovým učedníkem. A že by Josef na svém soukromém pozemku nechal s Ježíšem ukřižovat ještě dva lotry není vůbec pravděpodobné.

    Jsou tu ještě jiné záležitosti, které církevníkům nějak „nesedí“. Tak například to slavné ukřižování mělo být velkou veřejnou událostí přístupnou lidu, a zúčastnit se jí mělo několik tisíc jedinců. Evangelia ale říkají něco jiného. Podle Matouše, Marka a Lukáše se Ježíšova ukřižování účastnily zástupy lidí, včetně žen, které „postávaly opodál“ (Lukáš 23:49)! Z toho by mohlo být jasné, že Ježíšova smrt nebyla veřejná, ale soukromá událost! Soukromé ukřižování vykonané na soukromém prostranství! Mnoho učených vědátorů tvrdí, že skutečným místem byla pravděpodobně zahrada Getsemane. Pokud by byla Getsemane skutečně soukromý pozemek jednoho z tajných Ježíšových učedníků  vysvětlovalo by to, proč mohl Ježíš ještě před ukřižováním na tomto místě volně pobývat.

    Je nutné říci, že soukromá poprava na soukromém prostranství skýtá mnohem více prostoru pro balamucení lidiček. Prostor pro falešné ukřižování, dovedně scénicky ztvárněný obřad, který možná mohlo sledovat jen několik očitých svědků. Široká veřejnost by pak mohla toto drama sledovat jen zpovzdálí, tedy mimo zahradu. Tento dohad potvrzují synoptická evangelia. A z takové vzdálenosti by jen těžko mohlo být vidět kdo byl skutečně ukřižován. Nebo jestli je opravdu mrtvý. Pokud ovšem z „místa opodál“ bylo vůbec něco vidět.

    Pokud šlo jen o divadýlko, pak by taková šaráda vyžadovala určitou shovívavost a tajnou úmluvu ze strany Piláta Pontského, nebo nějaké jiné vlivné osobnosti v římské administrativě. Pomineme li úplně židovské kněží. A taková shovívavost a tajná úmluva se zdá být vysoce pravděpodobná. Jistě, Pilát byl krutý muž a tyran! Byl ovšem také zkorumpovaný a bral úplatky. Historický Pilát by na rozdíl od Piláta vylíčeného v evangeliích nebyl povznesen ušetřit Ježíšův život výměnou za objemnou peněžní částku a možná slib, že se Ježíš nebude v budoucnosti politicky angažovat. Jeho motivace mohla být jakákoliv, každopádně je nepochybné, že se tato událost Piláta nějak intimně dotýkala. Uznal Ježíšovo právo jako „krále Židů“! Také projevil, nebo předstíral že projevil překvapení, když Ježíšova smrt nastala tak nečekaně rychle! A snad nejdůležitější ze všeho je, že téměř bezprostředně po Ježíšově skonu dovolil Josefu z Arimatie okamžitě sundat jeho tělo a odnést je do Josefovy soukromé hrobky.

    Podle tehdejšího římského práva nemohl být ukřižovaný muž pohřben! V těch dobách bylo zvykem, že strážci dohlíželi nad tělem mrtvého a nedovolili příbuzným aby ho odnesli. Oběť nechali viset na kříži na milost živlům a mrchožroutským ptákům. Pilát obvyklý postup porušil a tělo ihned vydal Josefovi z Arimatie. Mohl na tom mít Pilát jistou spoluúčast? V anglickém překladu Markova evangelia Josef žádal Piláta o Ježíšovo tělo. Pilát se velmi podivil že je Ježíš mrtvý, informaci konzultoval se setníkem a hned nato souhlasil s Josefovou žádostí. Neproběhlo všechno příliš hladce? V  původní řecké verzi Markova evangelia se událost poněkud komplikuje. Když podle této verze Josef žádal o Ježíšovo tělo, použil slovo soma Tedy slovo, které se používá pouze pro živé tělo. Když Pilát schválil jeho žádost, použil slova ptoma ,což znamená mrtvola. Tento fakt vyvolává asociaci že Josef výslovně žádá o živé tělo, Pilát mu však dává tělo o kterém se domnívá, nebo zdánlivě domnívá, že je mrtvé!

    Ať už je to jakkoliv velmi podivné je, že Josef od Piláta tělo vůbec získal! Z jakých důvodů je dostal? Jaký nárok měl na Ježíšovo tělo? Pokud byl opravdu tajným učedníkem, mohl o ně jen stěží požádat aniž by své tajné učednictví odhalil. Ledaže by o tom Pilát již věděl! O Josefovi z Arimatie toho víme moc málo! Podle evangelií byl tajným Ježíšovým učedníkem, vlastnil ohromné jmění, a patřil k synedriu. Tedy radě starších, která vládla židovskému společenství v Jeruzalémě pod římskou ochranou. Bylo to tedy velmi vlivný muž. A možná jen proto s ním Pilát jednal tak, jak jednal! I když do toho nijak nezapadá obrovský ústupek, kterým umožnil Josefovi uskutečnit „soukromé“ pověšení Ježíše na kříž! A bezprostředně po údajné smrti jej pohřbít do své nedaleké soukromé hrobky!

    Podle jiných pramenů je Josef z Arimatie prezentován jako správce svatého grálu. A britská bájná postava Parsifal by měl pocházet z jeho rodu. A současně měl být nějak pokrevně spřízněný s Ježíšem a Ježíšovou rodinou. Pokud tomu tak skutečně bylo a Pilát by o tom věděl, pak by to Josefovi poskytovalo určitý přijatelný nárok na Ježíšovo tělo. Vždyť Pilát by jen stěží „daroval“ mrtvolu popraveného zločince jen tak někomu! Avšak s vidinou tučného úplatku ji mohl klidně vydat příbuznému mrtvého. A pokud by byl Josef – bohatý a vlivný člen synedria – skutečně Ježíšovým příbuzným, pak by Ježíš byl aristokratického původu. A pokud byl Ježíšovým příbuzným, jeho spojení se svatým grálem – „královskou krví“ – je o to vysvětlitelnější.

    Dnes na tomto místě zvaném dosud Golgota, či Kalvárie, stojí velký chrám, do něhož putují lidé z celého světa.