Nešlo o svatbu

05.07.2013 16:26

    Existují dohady, že známá svatba v Káni Galilejské byla svatbou Ježíše a Máří Magdalény. Nešlo ale přímo svatební obřad, nýbrž pouze o svatební hostinu. Svatebním obřadem bylo zcela oddělené pomazání v Betánii. V Lukášově evangeliu je popsáno první pomazání Ježíše od Marie dva a půl roku před druhým pomazáním. Pro dnešního jedince je to ztěží pochopitelné, ale pro lidi v prvním století dvoudílný rituál svatby potomka dynastie nebyl ničím neobvyklým. Ježíš byl označen jako mesiáš, což neznamená nic jiného než pomazaný. Neplatí to jen pro něj samotného, Ve skutečnosti byli pomazaní všichni vyšší kněží a králové Davidova rodu. Protože i oni byli mesiáši. Ježíš tedy nemohl být výjimkou přesto, že nebyl vysvěceným knězem. Právo na status mesiáše mu příslušelo jako potomku krále Davida. Tento status ale získal až tehdy, kdy byl skutečně fyzicky pomazán vysokou kněžkou Máří Magdalénou. Podívejme se na slovo mesiáš trochu podrobněji. Hebrejské slovo značící pomazat bylo odvozeno z egyptského slova messeh, což znamená „svatý krokodýl“. Byl to totiž tuk z posvátných krokodýlů kterým faraonovy sestry - nevěsty pomazaly své manžele při svatebním obřadu. Tento egyptský zvyk pak zakořenil v královských praktikách po celé staré Mezopotamii.
    Ve starozákonní „Písni Šalomounově“ je rovněž popsáno svatební pomazání krále. Je tam uvedeno, že k pomazání má být použita vonná mast zvaná spikenard, k jejíž přípravě musel být použit kořen z dost vzácné rostliny z Himalájí. Sám riuál pomazání byl vždy vykonáván když manžel - král seděl u stolu. I v Novém zákoně uvedené pomazání Ježíše Máří Magdalénou bylo provedeno když seděl u stolu a použita byla předepsaná vonná mast spikenard. Navíc Marie poté utřela Ježíšovy nohy svými vlasy a ronila slzy. To ale platilo jen pro rituální pomazání dynastického nástupce. Jiné typy pomazání mesiášů, například při korunovaci, nebo přiznání vyšší kněžské hodnosti a funkce, prováděli jen muži, obvykle vysocí kněží. K tomuto pomazání používali olivový olej smíchaný se skořicí a dalším kořením, nikdy to ale nebyla vonná mast spikenard. Mesiášská manželství byla vždy uzavírána ve dvou stupních. Prvním stupněm bylo pomazání podrobně popsané v Lukášově evangeliu. Tento stupeň byl právním závazkem k manželství. Druhý stupeň pomazání popsala podrobně evangelia Matouše, Marka a Jana. Tento stupeň byl utvrzením manželské smlouvy. V případě Ježíše a Maří Magdalény bylo druhé pomazání v Betánii velmi významné, protože zde celý příběh grálu vlastně začíná. Významné z jednoho prostého důvodu. Podle tehdejších židovských zákonů se druhý stupeň manželského ceremoniálu nesměl konat dříve, než byla nevěsta tři měsíce těhotná.
    Po dědicích dynastií, jako byl Ježíš, se vysloveně vyžadovalo aby zajistili pokračování svých rodových linií. Manželství bylo sice podstatné, ale zákon zároveň bránil svazku se ženou v případě její neplodnosti, nebo potratu. Tuto ochranu zajišťovalo právě ono tříměsíční pravidlo. K potratům obvykle později již nedocházelo, a proto byl tento termín považován za dostatečné zajištění pokračování rodu. A pak tedy mohlo být manželství definitivně potvrzeno. Když mesiášova nevěsta svého muže v tomto druhém obřadu pomazala, byla v souladu se zvyky určena i k jeho pomazání při jeho případném pohřbu. To potvrzují i evangelia. Nevěsta musela od té chvíle nosit na krku nádobku s vonnou mastí spikenard až do konce svého, případně manželova života. Pokud by jej přežila, bylo její povinností použít ji při jeho pohřbu. Pokud tomu tak opravdu bylo, jen z tohoto důvodu by měla Máří Magdaléna o sabatu po ukřižování Ježíše právo vejít do hrobky.
    Evangelia rovněž uvádějí, že po druhém pomazání v Betánii Ježíš řekl: „Kdekoliv ve světě bude toto Slovo boží hlásáno, nechť je rovněž uvedeno co ona udělala, na její památku“. Na svém slavném obraze, inspirovaném touto událostí, zobrazil renezenční malíř Fra Angelico Ježíše jak dává korunu na hlavu Máří Magdalény. Přestože byl Fra Angelico vzdělaný dominikánský mnich z 15. století, církevničtí potentáti nikdy Máří Magdalénu neuznali a zcela ignorovali i Ježíšův přímý příkaz. Z Máří Magdalény naopak udělali prostitutku.