Farizejové versus essejové...
V učení essejů spojoval se Mojžíšův zákon s duchem křesťanství. Essejové měli záhy stoupence i v městech židovských, ovšem tajné, poněvadž farizejové je pronásledovali.V takovém stavu zastal Kristus národ židovský. Farizejové věřili, že jsou už svrchovanými pány nad Židy, když zahřímal hlas Spasitele. Jeho příchod farizeje vyděsil, počal je nemilosrdně bičovati svojí pravdou a vyháněti je z chrámu. Pokusili se s ním vyjednávati a poslali k němu poselstvo na břeh jezera Genezaretského. Zkoušeli to z počátku po dobrém, vyjednávali, slibovali, a pak přešli k hrozbám. Záhy však pochopili, že se Kristus jejich vůli nepodřídí, a usilovali o jeho život. Zvláště popudil je v Jeruzalémě, kde vystoupil proti nim slovy: „Běda vám, zákonníci a farizejové pokrytci, že jste se připodobnili hrobům zbíleným, kteříž sic zdají se zevnitř krásní, ale uvnitř jsou plni kostí umrlčích a vší nečistoty. Tak i vy zevnitř zajisté zdáte se lidem spravedliví, ale vnitř plní jste pokrytectví a nepravosti. Běda vám zákonníci a farizejové pokrytci, neboť vzděláváte hroby proroků a ozdobujete hroby spravedlivých. A říkáte: Kdybychom byli za dnů otců našich, nebyli bychom účastni jejich ve krvi proroků. Protož osvědčujete sami proti sobě, že jste synové těch, kteříž proroky zmordovali. I vy tak naplňte míru otců svých. Hadové, plémě ještěrčí, i jakž byste ušli odsudku do pekelného ohně? Protož aj, já posílám k vám proroky a moudré učitele, a vy z těch některé zmordujete a ukřižujete, a některé z nich bičovati budete v školách svých, a budete je honiti z města do města. Aby přišla na vás všeliká krev spravedlivá, vylitá na zemi, od krve Abela spravedlivého, až do krve Zachariáše, syna Barachiášova, kteréhož jste zabili mezi chrámem a oltářem. Amen pravím vám: Přijdou tyto všecky věci na pokolení toto. Jerusaléme, Jerusaléme, mordéři proroků, a kterýž kamenuješ ty, kteříž byli k tobě posílání, kolikrát jsem chtěl shromážditi dítky tvé, tak jako slepice shromažďuje kuřátka svá pod křídla, a nechtěli jste. Aj, zanechávať se vám dům váš pustý.“ (Mat. XXIII. 27-39).
A dále vypravuje evangelium Matoušovo (Mat. XXI. 33-44, 44-46): „Jiné podobenství slyšte: Byl jeden hospodář, kterýž vzdělával vinici, a opletl ji plotem, a vkopal v ní pres, a ustavěl věži, i pronajal ji vinařům, a odešel pryč přes pole. A když se přiblížil čas ovoce, poslal služebníky své k vinařům, aby vzali užitky její. Vinaři pak zjímavše služebníky jeho, jiného zmrskali, jiného zabili, a jiného ukamenovali. Opět poslal jiných služebníků, více než prvé. I učinili jim též. Naposled pak poslal k nim syna svého, řka: Ustýdnouť se syna mého. Vinaři pak uzřevše tohoto syna, řekli mezi sebou: Tentoť jest dědic, zabijeme jej, a uvažme se v dědictví jeho. I chytivše ho, vyvrhli jej ven z vinice, a zabili. Protož kdy přijde pán z vinice, co učiní vinařům těm? Řekli jemu: Zlé, ty zle zatratí, a vinici svou pronajme jiným vinařům, kteříž budou vydávati jemu užitek časy svými. Řekl jim Ježíš: Nikdy-li jste nečtli v písmích: Kámen, kterýž zavrhli dělníci, ten učiněn jest v hlavu úhlovou? Ode pána stalo se toto, a jest divné před očima našima. A protož pravím vám, že bude odjato od vás království Boží, a bude dáno lidu činícímu užitky jeho. A když by padl na ten kámen, rozrazíť se: a na kohož upadne, setřeť jej. A slyševše přední kněží ta podobenství jeho, porozuměli, že by o nich mluvil. I hledajíce ho jíti, báli se zástupu, nebo ho měli za proroka.“
Nakonec zvítězily úklady farizejů a Kristus zemřel za jejich posměšného volání: „Krev jeho na nás a dětech našich.“ Naděje, že ukřižováním Krista bude odvráceno nebezpečí které farizejové viděli v jeho učení, a které během tří let otřáslo jejich mocí, zklamaly. Stoupenců Kristových přibývalo. Synedrion se rozhodl zakročit. Povolal Jana a Petra, a dal je zbičovati. Nepomohlo to. Hlasy smělých apoštolů se množily a diakon Štěpán veřejně pranýřoval farizeje v ulicích městských: „Tvrdošijní a neobřezaného srdce i uší, vy jste se vždycky Duchu svatému protivili, jakž otcové vaši tak i vy. Kterému z proroků otcové vaši se neprotivili? Zmordovali zajisté ty, kteříž předzvěstovali příchod Spravedlivého toho, jehož vy nyní zrádci a vražedníci jste.“ (Skutky apoštolů,VII. 51-53). Byl ukamenován, ale mučednická krev jeho povzbudila mnohé jiné, kteří se rozptýlili po celé říši římské, hlásali víru Kristovu a organizovali církev. Vláda farizejů byla otřesena.