Bude muset přijít diktát

05.03.2011 17:24

   Svého času se velmi hovořilo o nalévání peněz do bankovního sektoru a o tzv. černé ekonomice. Přiznali, že v rámci sanace do finančního, tedy bankovního sektoru nalili v celosvětovém měřítku zhruba 4,7 bilionu dolarů. Nikoho přitom neděsila a neděsí skutečnost, že více než 600 miliard pocházelo z černé, drogové a jiné kriminální ekonomiky. Tuto skutečnost přiznal vysoký představitel OSN pro boj proti drogám. Mohou být za těchto okolností k něčemu nějaké směrnice proti praní špinavých peněz? Když navíc úspěšné firmy odcházejí do daňových rájů? Copak i my nepocítíme tento nezanedbatelný odliv peněz? V Česku se například do daňových rájů přemístilo 11 tisíc klíčových firem a stát má tak roční výpadek daňových příjmů ve výšce asi 80 miliard. Ze Slovenska odešlo asi 2 700 firem a podobná situace je i v Německu a dalších státech. A proč ne když je to možné? Proč by tyto firmy měly projevovat ochotu rozumně spolupracovat, když to není řešitelné na národní úrovni? Současná vládní marškumpačka se snaží nedostatek finančních zdrojů řešit zvyšováním daní, což je pro ministra financí ten nejméně namáhavý způsob okamžitého získávání peněz od lidí. Není to nic nového, tak to dělali i středověcí panovníci. Zamyslete se nad tím, je tento způsob vymáhání peněz efektívní a perspektívní? Samozřejmě že není. Je na to jednoduchá odpověď. Jestliže zvýšíte DPH třeba jen o jedno procento, pak například energetici nebudou zvyšovat ceny o jedno procento, ale hned o čtyři, sedum, nebo i o deset procent. A hned jak se zvýší náklady na energie, pak v konečném důsledku narostou ceny základních potravin přibližně o 30 a možná i více procent. Při prvních Kalouskových hrátkách s DPH provedli mezi lidmi nezávislý průzkum. Vyplývá z něj, že převážná většina domácností přejde na tzv. záchovný způsob života. To znamená, že rodinný rozpočet půjde na základní potraviny a náklady spojené s bydlením, a tím spotřeba většiny rodin končí. To bude rovněž znamenat, že jakákoli podpora živnostníkům a podnikatelům bude irelevantní, protože nebudou mít spotřebu vlastní produkce.
    Víte jaký je nejlepší a nejjednodušší nástroj na odstranění následků krize? Tím nejjednodušším  nástrojem je naprosté odstranění korupce. Kdyby byla v Řecku korupce na takové úrovni jak je ve Finsku, deficit řeckého rozpočtu by nebyl 9 procent, ale jen dvě procenta, Řekové by plnili maastrichtské kriteria a neměli by problémy. To se ale týká i jiných států včetně Německa a Francie. Je naprosto jasné že pokud zůstane momentální systém, zůstane i korupce. Je třeba si stanovit co vlastně od systému chceme. Jestli chceme řešit třeba takové věci jako například sociální solidaritu, nebo chceme aby slušný důchodce zemřel okamžitě po vzniku nároku na důchod. Možná by pro ně bylo nejlepší čerstvé důchodce hned střílet! Tím by se zvýšila zaměstnanost v pohřebnictví a potažmo i energetická spotřeba pro krematorium. Penzijní systémy jsou problémem všude ve světě. Jenže proč jsou třeba v Česku problémem? Protože to, co si lidé v tomto „trojgrošovém“ systému uložili pro budoucnost, jejich vlády už stačily rozkrást. A co teď mají říci důchodcům? Že je spasí nějaká reforma o které nikdo nemůže odpovědně tvrdit že bude funkční? Aby se mladí snažili naspořit si na důchod sami? Pokud ovšem mají, a hlavně budou mít z čeho spořit. Tato společnost totiž na nikoho ohled nebere! Dokud tedy můžeš, snaž se za každou cenu vydělat co nejvíc. Ale běda jestli omarodíš, nebo ztratíš práci! Co tě pak podle reforem marškumpačky spasí? Nebude lepší tento systém vyhodit?
    Ta už zmíněná nová polarizace se zřejmě pomalu ale jistě začíná uskutečňovat. Nasvědčuje tomu celoevropsky přijímaný projekt výstavby širokorozchodné železnice. O širokorozchodnou se ucházejí bezmála všechny evropské státy a rakouská firma vypracovala audit. Závěr auditu jasně hovoří o výhodnosti širokorozchodné trati pro celou EU a zvláště pro státy kterými bude procházet. Z tohoto pohledu se zdá, že Slováci „sekli kozla“. Šéfka jejich vlády Radovičová uskutečnění projektu na slovenském území odmítla. Že by byla tak hloupá? Třeba je, spíše však asi  ješitná. On totiž uskutečnění projektu s ruskou vládou projednával Fico. Širokorozchodná měla vést z Čierné nad Tisou do bratislavského přístavu Pálenisko, kde se nacházejí největší portálové jeřáby na Dunaji s nosností 500 tun. Pokud Radovičová své odmítnutí nestáhne, pak velmi vážný zájem mají Maďaři. Slováci by s prominutím „utřeli hubu“, protože by tím přišli o dost peněz. Na Slovensku se už objevily názory, že alespoň prodají jeřáby a z Páleniska udělají plavecký bazén. Což je pochopitelné, protože z širokorozchodné železnice by profitovala Budapešť a Vídeň.
    Co vězí za tak velkým zájmem o širokorozchodnou? Ono to souvisí s tzv. Projektem Tři T, což je zkratka pro Transmodální transkontinentální terminál. Tento projekt počítá s tím, že dovoz čínského zboží do Europské unie v následujících letech stoupne až o 400 procent. Což není možné zvládnout ani letecky, ani lodní dopravou. Je to možné jen dobře propracovaným železničním transportním systémem. Čína navíc financuje v Asii největší projekt 21. století - soustavu rychlostních železnic pokrývajících celé asijské teritorium. Po těchto tratích se mají osobní vlaky pohybovat rychlostí 400 km/hod a nákladní 200 kilometrovou rychlostí. Na tuto soustavu bude přímo navazovat tranzit přes ruské území a Ukrajinu do střední Evropy. Jedna linie už vede přes Polsko, protože širokorozchodná končí až ve Wroclavi. Druhá linie půjde do Českého Bohumína a slovenská linie měla být třetí. Po širokorozchodné se nebudou přepravovat substráty, rudy, nebo uhlí, bude to čistě kontajnerová přeprava. A podle projektu Tři T vznikne na slovenském Záhorí klíčové logistické centrum pro přepravu zboží z Asie do Evropské únie. Toto centrum bude kombinací obrovského letiště, rychlostních železnic a lodní dopravy. Z tohoto terminálu postupně vznikne logistické centrum EU a v horizontu třiceti let vznikne v trojúhelníku Vídeň - Bratislava - Brno městská aglomerace čítající až 8 milionů obyvatel.