Adamova rodina...

08.12.2013 19:12

    Vraťme se zpět ke Genesis a prvním dvěma lidem. I povrchním čtenářům bible je patrně jasné, že starozákonní příběhy hovoří o jednom prvním muži, Adamovi, a jedné první ženě, Evě. Z nich pochází, pokud budeme věřit bibli, všech šest miliard současných lidí. Země je tedy planetou, na které je „incest“ něčím zcela samozřejmým - všichni jsme bratři a sestry. Teologové však okamžitě vztyčují varovně prst: Ne, jedná se přece pouze o symboly! To je snad pravda, ale podívejme se na legendy blíže.
    Eva porodila po vyhnání z ráje dva chlapce, zemědělce Kaina a pastýře ovcí Ábela. Ábel byl, jak známo, svým bratrem zákeřně zavražděn, protože jeho oběť bůh přijal, zatímco Kainovu odmítl. Tato zbabělá bratrovražda, které ostatně mohl všemocný bůh snadno zabránit, nezůstala bez trestu. Hospodin se rozhodl vyhnat Kaina ze země. Měl se stát štvancem a psancem. Copak ale vševědoucí bůh nevěděl o vraždě dopředu?
    V Genesis se dočteme, že bůh Kaina po vraždě vyhledal a ptal se ho na bratra: „Kde je tvůj bratr Ábel?“ Kain odpověděl: „Nevím. Cožpak jsem strážcem svého bratra?“ (Gn. 4, 9)
    Hospodin postrádal Ábela a proto se na něj vyptával Kaina. Ten mu odpověděl velmi drze, mohli bychom říci „bezbožně“. Nestoudně lhal a tvrdil, že „bratra přece nemůže neustále hlídat“. Výmluvy mu nepomohly, protože bůh najednou o jeho činu již věděl: „Cos to učinil! Slyš, prolitá krev tvého bratra volá ke mně ze země! Budeš nyní proklet a vyvržen ze země, která rozevřela svá ústa aby z tvé ruky přijala krev tvého bratra! Budeš-li obdělávat půdu, už ti nedá svou sílu! Budeš na zemi psancem a štvancem!“ (Gn. 4, 10-12)
    A tak byl Kain vyhnán. Musel putovat zemí bez odpočinku a obdělávání půdy mu již nesmělo přinést užitek. Stal se prvním tulákem v dějinách! Po trestu sám uznal svou vinu a naříkal, že „...jeho provinění je příliš velké než aby s ním dokázal žít“. (Gn. 4, 13+). Kain dostal strach: „Hle, vypudil jsi mě ze země. Budu se muset skrývat před tvou tváří. Stal jsem se na zemi psancem a štvancem. Každý, kdo mě najde, bude mě moci zabít“. (Gn. 4,14) Je to napínavé. Kain věděl, že bude štván zemí a každý, kdo ho potká, ho může beztrestně zabít. Kdo by mu ale mohl něco udělat? Vždyť po Ábelově smrti žili již jenom Adam, Eva a sám Kain! Nikde v Genesis není zmínka o nějakých jiných lidech kteří by Kaina mohli ohrozit! Kain ale naprosto zřejmě jiné lidi znal a bál se jich!
     Stejně tak i bohu bylo patrně jasné, že Adamova rodina nemá celou zemi jen sama pro sebe. Vždyť Hospodin řekl: „Nikoli, kdo by Kaina zabil, bude postižen sedmeronásobnou pomstou!“ (Gn. 4, 15) Bůh tedy bezpochyby věděl, že existují ještě jiní lidé. Přesto je verš nejasný. Ten, kdo by Kaina zabil, měl být stižen sedmeronásobnou pomstou. O jakou sedmeronásobnou pomstu mohlo jít? Mohlo by to také znamenat, že pokud by šlo o zabítí Kaina, jeho vrah by tedy mohl být sedmkrát zabit! Člověk však může umřít jen jednou!
    Aby bůh zajistil, že Kainovi skutečně nikdo nezkřiví vlásek na hlavě, označil ho znamením. Každý, kdo by ho, nebo jeho potomky v budoucnosti potkal, měl hned poznat, že je pod boží ochranou: „A Hospodin poznamenal Kaina znamením, aby jej nikdo, kdo ho najde, nezabil. Kain odešel od tváře Hospodinovy a usadil se v zemi Nódu, východně od Edenu“. (Gn. 4, 15-16)
    Kainovo znamení pokládají moderní exegetové a teologové za tetování, Američan Sitchin je však zásadně proti a tvrzení teologů pokládá za výmluvu. Poukazuje na to, že tetování se přece nemůže dědit v několika generacích, ale genetické vlastnosti ano. Sitchin se domnívá, že Kainovo znamení muselo procházet nejméně sedmi generacemi, takže se absolutně nemohlo jednat o tetování. Ať však ono znamení vypadalo tak, či onak, nemění to nic na následujících událostech.
    Kain byl vyhnán a kočoval krajinou. Potom se náhle setkal se svou ženou. Tady je zcela namístě se zeptat odkud se vzala? Tato neznámá, bůhví odkud spadlá žena, porodila syna Enocha! (Gn. 4, 17) Ale budiž. I když Genesis neříká odkud se vzala, Kain dostal svou ženu, ta otěhotněla a porodila Enocha. Patrně na oslavu syna se dal do stavby města, které nazval Enoch podle jména svého syna. (Gn. 4, 17) Jen velmi těžko si lze představit, že by Kain postavil město a žil v něm pouze se ženou a synem. K městu patří přirozeně také početné obyvatelstvo, o kterém však Genesis mlčí. Přišlo asi stejně jako Kainova manželka z nicoty...
    Existuje samozřejmě dostatek teologických pokusů o vysvětlení. Možná, to říkají církevníci, měli Adam a Eva ještě další děti, o kterých se bible vůbec nezmiňuje. Narodili se tedy prvnímu páru více než tři synové, Kain, Abel, a později Sét?
    Ve starozákonních legendách se skrývá jasný rozpor. Nikdo přece nemůže věřit tomu, že Eva porodila tři chlapce, z nichž dva, Kain a Šét, osídlili celou zemi, a ještě ke všemu bez žen! Že by pánbíček opět zapracoval?